صدا و تصوير در وب
نوشته شده توسط : رضا

 

با پيشرفت تکنولوژي در وب و نسخه هاي جديد مرورگرها که توانايي استفاده از مولتي مديا را در اختيار ما مي گذاشتن، انگيزه اي ايجاد شد تا صوت و تصوير هم در صفحات وب گنجانده شوند و سايتها را جذاب تر کنند. در اين صفحه راههاي اضافه کردن فايل صوتي به يک صفحه را مي آموزيد و در صفحه بعد افزودن فايلهاي تصويري را ياد خواهيد گرفت.

اهميت حجم فايل صوتيMIMEفرمتهاي فايلهاي صوتيافزودن فايل صوتي به زمينه صفحهافزودن فايل صوتي بصورت لينکمثال

فايلهاي صوتي يکي از سنگين ترين عناصر در وب از لحاظ حجم مي باشند که بايد در انتخاب آنها بيشتر دقت کنيد، چون هر چه فايل سنگين تر باشد دانلود شدن آن و همچنين صفحه وب کند تر و خسته کننده تر خواهد شد.

 

هنگاميکه يک فايل صوتي به صفحه اضافه شود، مرورگر به تنهايي قادر به پخش آن نمي باشد و بايد به کمک يک برنامه کاربردي ديگر اينکار را انجام دهد. مرورگرها توسط اطلاعاتي که از فايل دريافت مي کنند مي توانند تشخيص دهند که چه برنامه اي را بايد براي پخش آن فايل صدا بزنند که اين اطلاعات را MIME مي گويند.

MIME مخفف Multipurpose Internet Mail Extensions   است.

زمانيکه مرورگر با يک MIME ناشناخته مواجه شود، پيغام خطاي “File Not Found”   را در صفحه نمايش مي دهد.

 

WAV   يکي از فرمتهاي صوتي که کيفيت بالايي هم دارد و البته حجم زيادي هم اشغال مي کند و در سيستم عامل ويندوز بکار مي رود. نوع MIME اين فرمت برابر است با audio/wav .

AU  اين فرمت متعلق به سيستمهاي عامل UNIX, Linux است و خاصيت آن داشتن حجم کم و البته با کيفيت پايين تر، که نوع MIME اين فرمت برابر است با audio/basic .

AIFF  اين فرمت هم متعلق به کامپيوترهاي Macintosh است با کيفيت بالا و حجم بسيار بالا. نوع MIME آن برابر است با audio/aiff .

MIDI  اين فرمت با فرمتهاي ديگر صوتي تفاوتهايي دارد. در اين فرمت بجاي ذخيره شدن فرکانس صدا، آهنگ صدا يا همان نت هاي موسيقي را ذخيره و پخش مي کند. بزرگترين مزيت آن حجم بسيار پايين و عيب آن،  پخش آهنگ بدون گفتار است. نوع MIME اين فرمت audio/midi است.

 

با اضافه کردن تگ به سورس کد صفحه وب، مي توانيد آهنگ يا صدايي را در زمينه صفحه وارد کنيد تا هنگاميکه بيننده صفحه را باز مي کند آن فايل بدون نياز به برنامه کاربردي ديگري  پخش شود. اين تگ در حال حاضر کاربردي ندارد چون فقط مرورگراينترنت اکسپلورر نسخه هاي 5.5 به پايين آنرا پشتيباني مي کنند. اين تگ داراي دو خصوصيت ، src براي آدرس دهي فايل صوتي و loop براي کنترل تکرار دفعات پخش مي باشد.

 

يکي ديگر از راههاي اضافه کردن فايل صوتي به صفحه از طريق قرار دادن لينک و تگ است که بيننده با کليک کردن بر روي آن لينک مي تواند هم آن فايل را بر روي هارد ديسک خود ذخيره کند و يا آنرا از همانجا باز کند. البته در مرورگراينترنت اکسپلورر نسخه 6.0 ابتدا پيغامي ظاهر مي شود که اگر دکمه Yes را بزنيد آن فايل توسط خود مرورگر پخش خواهد شد. در تگ لينک بايد از خصوصيت href براي آدرس دهي استفاده کنيد، فقط دقت کنيد که پسوندها را درست بنويسيد.

music file

 

افزودن فايل صوتي از طريق objectمثال

يکي از بهترين راههايي که مي توان فايل صوتي را به صفحه اضافه کرد، از طريق تگ است. يکي از مزايايي که اين تگ دارد اينست که، شما مي توانيد يک متني را بين تگ آغازين و پايان دهنده اضافه کنيد که اگر مرورگر نتوانست آن فايل را بشناسد، نوشته مذکور در صفحه نمايان شود. در اين تگ براي آدرس دهي از خصوصيت data و براي تعيين MIME آن فايل از خصوصيت type استفاده مي شود، همچنين از خصوصيت height, width براي کنترل طول و عرض لوگوي برنامه پخش کننده فايل استفاده کنيد که در صورت لزوم آنها را برابر با عدد صفر قرار دهيد تا لوگو در صفحه ظاهر نشود.


Your browser doesn’t support this audio format.

 

نکته: هنگاميکه صفحه داراي اين تگ را باز کنيد يک پيغام هشدار در مورد ActiveX ظاهر خواهد شد که براي اجراي فايل بايد دکمه Yes را بزنيد.

Embed fileمثال

تکنيک ديگر براي افزودن يک فايل مولتي مديا به صفحه از طريق تگ embed است. اين تگ استاندارد W3C نيست و در بيشتر مرورگرها اجرا نمي شود. از خصوصيت src براي آدرس دهي فايل و براي کنترل طول و عرض لوگوي برنامه کمکي از خصوصيت height, width مي توانيد استفاده کنيد. اين تگ داراي خصوصيات autostart و loop مي باشد که با کلمات false يا true مقدار دهي مي شوند.

loop="false" height="40" width="150">

 

Streaming Audio

احتمالاً متوجه شديد که راههاي ذکر شده در بالا به درستي جواب نمي دهند و به خاطر مشکلات امنيتي ، مرورگرها فايلها را پخش نمي کنند. اما تکنيک ديگري هم هست که کليه مرورگرها از آن پشتيباني کرده و حتي با استفاده از آن مي توانيد فايلهاي سنگين را هم در صفحات بکار بريد بدون آنکه بيننده زمان زيادي را براي دانلود آنها صرف کند. اين تکنيک استفاده از روش Streaming Audio and Video است که در صفحه بعد به آن مي پردازيم.

 

 





:: موضوعات مرتبط: صدا و تصوير در وب , ,
:: برچسب‌ها: صدا و تصوير در وب در html , آموزش کدنویسی Html , آموزش اچ تی ام ال ,
:: بازدید از این مطلب : 2537
|
امتیاز مطلب : 202
|
تعداد امتیازدهندگان : 56
|
مجموع امتیاز : 56
تاریخ انتشار : دو شنبه 18 بهمن 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: